joi, 24 octombrie 2013

De la "calul balan", dl. Vucea si d-ra Cucu la profesorii postdecembristi

 
De la "calul balan", dl. Vucea si d-ra Cucu la profesorii postdecembristi
Din cultura mea, care nu cred ca depaseste cu mult "genunchiul broastei", stiu ca, in literatura romana, invatamantul obligatoriu a inceput cu "calul balan" al lui Ion Creanga, a continuat apoi cu Domnul Vucea al lui Barbu Stefanescu Delavrancea si cu Domnisoara Cucu a lui Mihail Sebastian. Despre profesorii din perioada comunistanu cunosc sa se fi scris prea multe opere literare, dar pe acesti profesori eu i-am cunoscut "in priza directa", deoarece scoala am urmat-o in aceasta perioada, iar cu profesorii postdecembristi, de trei ani sunt coleg.
Daca Ion Creanga, in celebrele lui Amintiri din copilarie, povestea "dumnezeeste" cum invatatul era "stimulat" cu Sf. Nicolae, Barbu Stefanescu Delavrancea ni-l prezinta pe dl. Vucea interesat de barfele din mahala, diverse atentii, fara insa a se obosi prea mult ca elevii lui sa invete ceva, dar corectia cu bataia era la ordinea zilei.
Domnisoara Cucu a lui Mihail Sebastian este o fata batrâna, evident austera, banuitoare si ridicola. Ea face politie scolara, controleaza gara, cinematograful si gradina publica, urmarind elevii care încalca disciplina scolara. Competentele si rigorile ei morale se extind si asupra profesorilor.
Daca stimularea invatatului cu bataia a disparut din scoala ramaneasca, d-ra Cucu si dl. Vucea sunt inca actuali.
In perioada comunista, lucrurile erau foarte clare, in sensul ca exista o programa scolara, existau si manuale, iar profesorii erau simpli "robotei" care transmiteau mai bine sau mai prost, dupa posibilitatile fiecaruia, informatia din manual in neuronii elevilor.
Eu, absolvind un liceu teoretic, nu stiu modul in care se desfasura invatamantul in liceele industriale, deci nu ma pot pronunta in legatura cu aplicarea in practica a cunostintelor teoretice dobandite de  elevi, dar, cum fiecare liceu industrial era sub tutela unei intreprinderi industriale, elevii puteau lua contact cu activitatea de productie, chiar daca nu toti, puneau efectiv mana sa execute diferite lucrari.
Aici pot, totusi, completa cu "practica productiva" facuta de mine in facultate, cand stiu ca nu eram deloc doriti in intreprinderile industriale, unde o desfasuram, deoarece puteam fi un adevarat pericol, prin ignorarea normelor de protectie a muncii.
In schimb, laboartoarele facultatii erau destul de bine dotate, existand posibilitatea de a face si practic lucrarile de laborator, nu numai teoretic.
Desi facultatea urmata de mine s-a bazat mult pe matematica, profesorii de matematica de la facultate, care erau in general de la Facultatea de matematica, predau aceasta materie la modul abstract, fara a se face o legatura intre matematica si electrotehnica, domeniul in care ma pregateam eu.
Acest mod de predare a matematicii a facut ca teoria sa nu prea aiba legatura cu practica, aspect care, am observat, se mentine si in prezent, urmare a experentei de profesor pe care o am.
Deoarece regimului comunist ii era foarte frica de mediul intelectual, a racolat din randul profesorilor foarte multi "sifonari".
Desfasurandu-mi munca de trei ani in colectivitati de profesori si avand o experienta destul de mare de productie, dar mai ales de lupta cu "burghezia proletara" postdecembrista, eu, sincer sa fiu, nu stiu ce ar fi putut scrie, in rapoartele pe care le dadeau la securitate,  profesorii turnatori.

Dupa Evenimentile din Decembrie "89, regimul securist care a condus Romania, avand diferite culori politice, a distrus si  jefuit munca poporului roman din cei 50 de ani de comunism, superimbogatindu-si reprezentantii de la toate nivelurile, iar din profesori a facut cersetorii Romaniei, fara ca acestia sa reactioneze intr-un fel sau altul.
Care este, in opinia mea, motivul pentru care profesorii au fost si sunt bataia de joc a guvernarilor securiste postdecembriste din Romania ?
1. Profesorii, in ansamblul lor, respecta intocmai "Legea conservarii sarcinii electrice totale intr-un sistem fizic izolat". Practic, "traiesc precum niste pesti intr-un acvariu".
Ce a facut, in opinia mea, ca profesorii din Romania sa fie rupti de realitate ?
a. Activitatea de profesor este o munca individuala, nu de echipa, conditie in care orice profesor se crede un mic "Einstein", iar profesorii de matemateca se cred cei mai "Einsteini" dintre "Einsteini".
b. Pe profesori, cei 23 de ani de "democratie originala" nu i-au afectat in nici un fel, iar cum "fabrica" in care lucreaza nu este supusa direct principiilor economiei de piata si deci nu da faliment daca produsul finit nu se vinde, au ramas cu aceeasi mentalitate cu a profesorilor din comunism.
c. Deoarece regimul securist postdecembrist a avut nevoie de diferiti slugoi cu diploma pentru a-si asigura linistea in jefuirea muncii poporului roman, a inventat tot felul de "facultati muncitoresti" care au scos profesori "pe banda rulanta", iar acest aspect, coroborat cu salariile de mizerie, au facut ca IQ-ul general al corpului profesoral din Romania sa scada de la an la an prin iesirile la pensie din sistem.
d. Salariile mici si ruperea de realitate a profesorilor, au facut din acestia, "fala" muncii SLUGEI celei mai FEROCE a guvernarilor securiste postdecembriste din Romania, respectiv Justitia.
Asa s-a ajuns ca profesorii sa fie cea mai CORUPTA clasa sociala din Romania, in timp pe reprezentantatii guvernarilor securiste, Justitia nu-si permite, sa-i intrebe cum a disparut economia Romaniei in 23 de ani de "democratie originala".
d. Sindicatele din invatamant sunt niste "glume" prin care profesorii, in naivitatea lor, cred ca sunt aparati.
Am vazut ca in Occident sunt anumite parcuri care au anumite locuri amenajate, unde oricine poate merge si o poate face pe oratorul, spunand tot cei trece prin cap, fara a deranja pe cineva.

In opinia mea, liderii sindicali din invatamantul din Romania, sunt astfel de "oratori" de teapa celor de care am amintit mai sus, dar care traiesc destul de bine din cotizatia platita de profesori.
e. In ciuda celor aratate mai sus, munca de profesor este o munca foarte stresanta, mai ales pentru profesorii cu mentalitate a la d-ra Cucu, de care, din pacate, invatamantul romanesc nu duce lipsa.
De la Dumnezeu este lasat ca o femeie sa devina cu adevarat implinita atunci cand devine mama, iar cand, din diferite motive obiective sau subiective, un cadru didactic ajunge fata batrana, in proportie de 80%, aceste persoane au comportamentul d-rei Cucu, pe care Mihail Sebastian il prezinta foarte bine.
Acum doi, ani la liceul unde am fost amgajat si eu cu jumatate de norma didactica, preda limba franceza o astfel de domnisoara batrana, iar ceea ce-mi spuneau niste elevi de clasa a XII-a ca-i faceau la ora de franceza (si nu cred ca se laudau) era ceva de "cascadorii rasului".
2. Daca Ion Creanga, Barbu Stefanescu Delavrancea si Mihail Sebestian au descris in opera lor comportamentul unor profesori, in cele ce urmeaza am sa relatez si eu cateva aspecte concrete, traite de  mine, privind comportamentul unor profesori.
a. Deoarece am considerat NENEGOCIABILA ingineria finaciara de la CUP Focsani prin care, incepand cu anul 2000, s-a calculat gresit pretul mc de apa vandut focsanenilor, dupa ce Justitia subordonata Sistemului din Provincia Europeana Vrancea mi-a desfacut contractul de munca DISCIPLINAR de la ENET prin decizia 619/2006 a Curtii de Apel Galati pe motiv ca mi-am permis sa gandesc, datorita mitului Oprisan, 4(patru) ani am trait din munca de salahor.
Citind in ziar ca Liceul Pedagocic Focsani scoate la concurs un post de paznic pe perioada determinata, ma inscriu si eu la concurs si castig detasat concursul in fata contracandidatului meu.
Cum eu, stiindu-ma "dalmatian", am mers la inspectorul sef al IPJ Vrancea, dl. Sandel Doaga, pe care il cunosteam personal deoarece am fost coleg cu sotia Domniei Sale la IRE Focsani, ca sa  obtin o adeverinta provizorie pentru a putea fi paznic, explicandu-i totodata ca, din functia de "paznic" la liceul Pedagogic Focsani, nu vreau sa fac necazuri nici conducerii liceului, nici mie.
Dl. Sandel Doaga mi-a spus ca, atat cat va fi el seful Politiei Vrancea, nu voi avea parte de nici un fel de provocare si nici nu mi se va intampla nimic.

Desi anumite barfe au spus ca ar fi fost o interventie la dl Sanel Doaga privind niste controale mai amanuntite privindu-l pe paznicul Liceului Pedagogic Focsani, Ulise Grosu, acest lucru nu s-a concretizat si in practica, deoarece dl. Sandel Doaga si-a respectat intocmai cuvantul data fata de mine.
In aceste conditii, s-a apelat la serviciile  politrucei Carmina Corbeanu care, in acea perioada, era director la Liceul Pedagogic Focsani din partea PNT-cd Vrancea.

Cu cativa ani inainte de a fi numita politic director la Liceul Pedagogic, politruca Carmina Corbeanu fusese inspector general adjunct  din partea PD Vrancea.
Respectand intocmai dispozitia primita, politruca Corbeau Carmina impreuna cu celebara Paulina Roscan l-au pontat o zi pe paznicul pe care il inlocuisem eu si care venise sa-si faca lichidarea si asa mi-a fost intrerupt legal contractul de munca pe perioada determinata, pe care-l aveam incheiat cu Liceul Pedagogic, inainte de termen.
Eu am aflat ulterior de aceasta josnicie a politrucei Carmina Corbeanu si doctoresei Paulina Roscan si, sincer sa fiu, am vrut sa-i platesc pentru aceasta "doctoresei" Paulina Roscan, dar nu am avut cu cine.
As fi putut colabora cu inspectorul general adjunct al ISJ Vrancea, T Gogancea, care era in divergenta cu d-na Paulina Roscan, dar acesta fiind mult prea profesor, am considerat ca este mai bine sa "las un lup mancat de oaie".
b. Gradinita 16 Focsani a scos la concurs postul de administrator, concurs la care m-am inscris si eu, dar surpriza a venit din partea d-nei Micsunica Baciu care, prin reprezentanta Primariei Focsani in comisia de examinare pentru postul de administrator la Gradinta 16-Focsani, a anulat concursul in ziua concursului pe motiv ca bibliografia pentru concurs nu a fost una corecta.
Intr-o discutie avuta cu d-na Micsunica Baciu, ocazie cu care i-am solicitat sa-mi spuna de ce nu a fost buna bibliografia data pentru sustinerea examenului de administrator la Gradinita 16 Focsani,  nu prea a avut ce sa-mi spuna, decat ca...
Legat de acest concurs, imi amintesc ca, atunci, inspector general adjunct la ISJ Vrancea era contaranul meu, prof. Emil Onea si care a vrut sa-mi puna si el o pila la d-na Doina Grigoriu, reprezentanta ISJ Vrancea in comisia de examinare pentru postul de administrator la Gradinita 16 Focsani.

Ofensata de pila prieteneasca pe care a vrut sa mi-o puna inspectorul general adjunct, Emil Onea, d-na Doina Grigoriu a "sters pe jos" cu profesorasul Emil Onea.
Copilarind impreuna cu prof. Emil Onea, casele parintilor nostri fiind la circa 150 m una de alta, nu cred ca sunt deloc subiectiv cand spun ca acesta a pus mult suflet in munca lui de profesor de informatica, avand si rezultate remarcabile in acest sens.
In aceste conditii, adesea, cand ma intalnesc cu prof. Emil Onea, nu pot sa nu-l intreb cum este posibil ca d-na Paulina Roscan, care a facut facultatea de informatica la 40 de ani, sa obtina si titlul stiintific de doctor (tema lucrarii de doctorat a d-nei Roscan se pare ca ar fi fost "Automatizari masini grele", iar daca este asa, eu sunt convins ca d-na Roscan nu a vazut in viata ei cum arata o masina grea. Eu nu cred ca d-na Roscan stie sa faca diferenta intre o masina grea si o "masina insarcinata"), iar el sa ramana un simplu profesoras ?
c. Dupa ce PDL Vrancea a dispus internarea mea fortata la Psihiatrie deoarece mi-am permis sa-i deranjez pe parlamentarii PDL de Vrancea, Sorina Placinta si Razvan Mustea, cu o petitie in care am ridicat probleme de interes public ale focsanenilor pe care ii reprezentau in Parlament, acelasi PDL Vrancea a dispus ca eu sa nu mai pot obtine nici macar un post de profesor suplinitor in invatamantul vrancean.
Desi eu aveam o relatie amicala cu persoanele aflate la conducerea ISJ Vrancea, acestea au respectat intocmai dispozitia politica primita, cu exceptia d-nei inspector genarl adjunct, Maria Lupu, care si-a permis sa "miste putin in front", dar fara nici un rezultat.
Modul in care a fost demisa d-na prof. Maria Lupu din functia de inspector general adjunct spune multe despre micimea ca oameni a PDL-istilor care atunci se ocupau de soarta invatamantului din Tara Vrancei.
Faptul ca d-na prof. Janet Popoiu, care in perioada in care era directorul Casei Corpului Didactic conducea cu o mana forte si CA a ISJ Vrancea din pozitia de membru, spune acum ca nu a stiut nimic despre dispozitia politica a PDL Vrancea ca eu sa nu mai pot ocupa un post de profesor suplinitor in anul scolar 2011-2012, ma amuza.
Deoarece in cursul lunii noiembrie 2011 a revenit in functia de inspector general la ISJ Vrancea dl. prof Iordache Bostan, i-am amintit acestuia de promisiunea pe care mi-a facut-o privind faptul ca, in ceea ce priveste persoana mea, "nu mai respecta dispozitii politice", iar acesta si-a respectat intocmai cuvantul dat.
Pentru faptul ca in anul scolar 2011-2012 am avut jumatate de norma didactica impotriva dispozitiei politice a PDL Vrancea, am avut parte de o balacarea pe cinste facuta de diversi postaci prin rubrica de comentarii la articole de presa publicate de editiile electronice ale ziarelor mioritice de Vrancea, unde faceam si eu comentarii.
d. In anul 2011, la coducerea Liceului Marasesti, unde am debutat ca profesor in anul 2010, a fost numita politic, cu complicitatea viceprimarului PD de atunci al orasului Marasesti, actualmente primar PNL al orasului Marasesti, politruca Silvia Oancia.
Avand si prieteni, nu numai dusmani, vorba unei celebre manele, s-a intervenit si la politruca Silvia Oancia pentru a-mi da niste ore, dar aceasta a dovedit a respecta intocmai dispozitia politica primita de la PDL Vrancea.
In opinia mea, Liceul Marasesti a rezistat in perioada postdecembrista datorita sufletului pe care l-a pus prof. Stefan Mocanu, care a fost multi ani directorul acestui liceu.
Adevaratul caracter al politrucei Silvia Oancia rezulta din faptul ca principala ei grija, dupa ce a ajuns director, a fost sa-l streseze continuu pe prof. Stefan Mocanu, cu consecinte deloc placute pentru acesta.
In urma cu un an, un articol publicat de presa locala a facut vorbire despre o paruiala dintre doua mame de copii ai Liceului din Marasesti, paruiala care s-ar fi desfasurat in incinta Liceului Marasesti.
In comentariul facut de mine la respectivul articol, am fost in dezacord cu autorul articolului, care a spus ca elevii Liceului Marasesti ar fi in majoritate tigani (rromi) si nici nu am considrat vinovata conducerea Liceului Marasesti ca cele doua pirande s-au paruit in incinta Liceului Marasesti, dar am amitit ceva si despre directoreasa politruca Sivia Oancia.
Imi amintesc ca printre comentariile de la respectivul articol era si unul unde se spunea ca "desi directorea Silvia Oancia are coada batrana, are fusta scurta", comentariu care nu mi-a apartinut.
Anul acesta, incercand sa o mai fac pe profesorul, o anumita persoana mi-a recomandat sa merg la Liceul Marasesti, unde erau niste ore neocupate, lucru pe care l-am si facut.
Cand m-a vazut, politruca Silvia Oancia, care stia ca am sa vin sa vorbesc cu ea, m-a asteptat ca "pe o paine calda", iar prima intrebare pe care mi-a pus-o a fost : "Ce ai avut cu fusta mea ?"
La inceput am fost total naucit de intrebare, dar ulterior mi-am amintit de comentariul de mai sus. Degeaba am incercat eu sa-i explic politrucei Silvia Oancia ca eu imi semnez cu nume si prenume orice comentariu pe care il fac, asumandu-mi ceea ce spun, dar comentariul legat de fusta ei nu-mi apartine.
Este adevarat ca la acuzatia prin care mi s-a spus "ca chiar daca nu ai facut comentariul, l-ai provocat", m-a bufnit rasul, aspect care a deranjata-o si mai tare pe politruca directoreasa Silvia Oancia, incat  a inceput sa-si piarda controlul, conditie in care am parasit incaperea.
Oricum, "fusta" directoresei Silvia Oancia mi-a adus aminte de inscenarea cu "atentatul la linistea caminului unei portarese", prin care s-a vrut desfacerea contractului meu de munca de la IRE Focsani, dar mai ales de scena cu o consiliera a d-lui Marian Oprisan, care, fiind "imbracata mai mult dezbracata", a inceput sa se dea cu "fundul de pamant" in holul CJ Vrancea, deoarece nu am vrut sa-i spun Domniei Sale ceea ce as fi vrut sa vorbesc cu d-na Raluca Dan.
De altfel, eu am mai spus si cu alte ocazii ca il invidiez pe dl. Marian Oprisan pentru "bunaciunile" din jurul Domniei Sale, iar consiliera de care am amitit anterior ar putea fi una dintre acestea.
Avand in vedere ca economia de piata se bazeaza si pe motivatia muncii, iar o parte dintre factorii obiectivi ai motivatiei muncii sunt:
- un loc de munca sigur;
- remuneratie buna;
- recunoasterea muncii prestate;
- un bun climat de munca;
- protectie a muncii adecvata;
- bune posibilitati de promovare,
intrebarea care se pune este :
In conditiile in care salariul meu de profesor este mai mic decat sporul de "gagica"(haine si hrana) al angajatilor CJ Vrancea, care dintre motivatiile amintite mai sus ii poate stimula pe tineri sa devina profesori ?
Este stiut ca unul dintre cei mai vechi inspectori din ISJ Vrancea este prof. Ion Ionascu, cu care am fost coleg de liceu si care, intr-o discutie avuta cu mine, era revoltat ca in anumite cometarii la articole de presa postacii spuneau ca "este inspector comunist".
Cu cateva saptamani in urma, trecand pe la ISJ Vrancea, am trecut si pe la inspectorul Ion Ionascu pentru a-l saluta si, cand l-am vazut cat de preocupat era in realizarea unor situatii, l-am intrebat :
- "Cum iti explici, Ioane, ca TORTIONARUL Visinescu care a distrus la Ramnicu Sarat o parte dintre reperele morale ale poporului roman din perioada interbelica are o pensie de 6100 lei/luna si prof. dr. Al. Pesamosca, care a fost Dumnezeul copiilor din Romania, a avut o pensie de 1000 lei/luna ?"
La o astfel de intrebare, fostul meu coleg de liceu nu a stiut ce sa-mi raspunda, conditie in care am continuat :
Iti amintesti de celebrele mitinguri postdecembriste ale muncitorilor de la IMG Bucuresti, unde se striga "Noi muncim, nu gandim"?
Cum nici la aceasta intrebare nu prea am primit un raspuns clar, am concluzionat ca munca lui respecta intocmai sloganul muncitorilor de la IMG Bucuresti din anul 1990, conditie in care apelativul de "inspector comunist" i se potriveste. Cum nici la concluzia mea  inspectorul Ion Ionascu nu a avut replica, singurul lucru pe care l-a putut face a fost sa  zambeasca.
In conditiile in care :
a. Munca de profesor este NEMOTIVATA ;
b.  "Democratia originala" a prins foarte bine la elevi, iar daca in calitate de profesor nu ai "scoala lumii" si elevii ti-au gasit "veriga slaba", stresul trait de astfel de profesori la ore, este unul foarte mare;
c
. Romania nu mai are REPERE MORALE,
- o mare parte dintre elevii romani NU sunt MOTIVATI sa invete,  profesorii vor continua sa fie subiect de stiri "picante", iar despre invatamant, in ansamblul lui, se va continua sa se "bata aceeasi apa in piua" ca si pana acum, pentru a se obtine "unt".

Daca avem in vedere ca din Anglia au fost dusi, cu ani in urma, in Australia toti puscariasii si prostituatele si, cu toate acestea, Australia este azi un stat (continent) civilizat, eu cred in maxima mea mioritica, "Asa cum capra desteapta ciobanul, asa si foamea si frigul ii vor destepta pe focsaneni", este posibil sa se aplice si in invatamantul romanesc.
20.10.2013                                                                                     Ulise Grosu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu