De la "calul balan", dl. Vucea si d-ra Cucu la profesorii
postdecembristi
Din cultura mea, care nu cred
ca depaseste cu mult "genunchiul broastei", stiu ca, in literatura romana,
invatamantul obligatoriu a inceput cu "calul balan" al lui
Ion Creanga, a continuat apoi cu Domnul Vucea al lui Barbu Stefanescu
Delavrancea si cu Domnisoara Cucu a lui Mihail Sebastian.
Despre profesorii din perioada comunista,
nu cunosc
sa se fi scris prea multe opere literare, dar pe acesti profesori eu i-am
cunoscut "in priza directa", deoarece scoala am urmat-o in aceasta perioada,
iar cu profesorii postdecembristi, de trei ani sunt
coleg.
Daca Ion Creanga, in celebrele lui
Amintiri din copilarie, povestea "dumnezeeste" cum invatatul era "stimulat" cu
Sf. Nicolae, Barbu Stefanescu Delavrancea ni-l prezinta pe dl. Vucea interesat
de barfele din mahala, diverse atentii, fara insa a se obosi prea mult ca
elevii lui sa invete ceva, dar corectia cu bataia era la ordinea
zilei.
Domnisoara Cucu a lui
Mihail Sebastian este o fata batrâna, evident austera, banuitoare si ridicola.
Ea face politie scolara, controleaza gara, cinematograful si gradina publica,
urmarind elevii care încalca disciplina scolara. Competentele si rigorile ei
morale se extind si asupra profesorilor.
Daca stimularea invatatului cu bataia a disparut din scoala
ramaneasca, d-ra Cucu si dl. Vucea sunt inca actuali.
In perioada comunista, lucrurile erau foarte clare, in sensul ca exista
o programa scolara, existau si manuale, iar profesorii erau simpli "robotei"
care transmiteau mai bine sau mai prost, dupa posibilitatile fiecaruia,
informatia din manual in neuronii elevilor.
Eu,
absolvind un liceu teoretic, nu stiu modul in care se desfasura invatamantul
in liceele industriale, deci nu ma pot pronunta in legatura cu aplicarea in
practica a cunostintelor teoretice dobandite de elevi, dar, cum fiecare
liceu industrial era sub tutela unei intreprinderi industriale, elevii puteau
lua contact cu activitatea de productie, chiar daca nu toti, puneau efectiv
mana sa execute diferite lucrari.
Aici pot,
totusi, completa cu "practica productiva" facuta de mine in facultate, cand
stiu ca nu eram deloc doriti in intreprinderile industriale, unde o
desfasuram, deoarece puteam fi un adevarat pericol, prin ignorarea normelor de
protectie a muncii.
In schimb, laboartoarele facultatii erau destul de
bine dotate, existand posibilitatea de a face si practic lucrarile de
laborator, nu numai teoretic.
Desi facultatea
urmata de mine s-a bazat mult pe matematica, profesorii de matematica de la
facultate, care erau in general de la Facultatea de matematica, predau aceasta
materie la modul abstract, fara a se face o legatura intre matematica si
electrotehnica, domeniul in care ma pregateam eu.
Acest mod de predare a
matematicii a facut ca teoria sa nu prea aiba legatura cu practica, aspect
care, am observat, se mentine si in prezent, urmare a experentei de profesor
pe care o am.
Deoarece regimului comunist ii era
foarte frica de mediul intelectual, a racolat din randul profesorilor foarte
multi "sifonari".
Desfasurandu-mi munca de trei
ani in colectivitati de profesori si avand o experienta destul de mare de
productie, dar mai ales de lupta cu "burghezia proletara" postdecembrista, eu,
sincer sa fiu, nu stiu ce ar fi putut scrie, in rapoartele pe care le dadeau
la securitate, profesorii turnatori.
Dupa
Evenimentile din Decembrie "89, regimul securist care a condus Romania, avand
diferite culori politice, a distrus si jefuit munca poporului roman din
cei 50 de ani de comunism, superimbogatindu-si reprezentantii de la toate
nivelurile, iar din profesori a facut cersetorii Romaniei, fara ca acestia
sa reactioneze intr-un fel sau altul.
Care
este, in opinia mea, motivul pentru care profesorii au fost si sunt bataia de
joc a guvernarilor securiste postdecembriste din Romania ?
1.
Profesorii, in ansamblul lor, respecta intocmai "Legea conservarii sarcinii
electrice totale intr-un sistem fizic izolat". Practic, "traiesc precum niste
pesti intr-un acvariu".
Ce a facut, in
opinia mea, ca profesorii din Romania sa fie rupti de realitate
?
a. Activitatea de profesor este o munca
individuala, nu de echipa, conditie in care orice profesor se crede un mic
"Einstein", iar profesorii de matemateca se cred cei mai "Einsteini" dintre
"Einsteini".
b. Pe profesori, cei 23
de ani de "democratie originala" nu i-au afectat in nici un fel, iar cum
"fabrica" in care lucreaza nu este supusa direct principiilor economiei de
piata si deci nu da faliment daca produsul finit nu se vinde, au ramas cu
aceeasi mentalitate cu a profesorilor din comunism.
c. Deoarece regimul securist postdecembrist a avut nevoie de
diferiti slugoi cu diploma pentru a-si asigura linistea in jefuirea muncii
poporului roman, a inventat tot felul de "facultati muncitoresti" care au scos
profesori "pe banda rulanta", iar acest aspect, coroborat cu salariile de
mizerie, au facut ca IQ-ul general al corpului profesoral din Romania sa scada
de la an la an prin iesirile la pensie din sistem.
d. Salariile mici si ruperea de realitate a profesorilor, au
facut din acestia, "fala" muncii SLUGEI celei mai FEROCE a guvernarilor
securiste postdecembriste din Romania, respectiv
Justitia.
Asa s-a ajuns ca profesorii sa fie
cea mai CORUPTA clasa sociala din Romania, in timp pe reprezentantatii
guvernarilor securiste, Justitia nu-si permite, sa-i intrebe cum a disparut
economia Romaniei in 23 de ani de "democratie
originala".
d. Sindicatele din
invatamant sunt niste "glume" prin care profesorii, in naivitatea lor, cred
ca sunt aparati.
Am vazut ca in Occident sunt anumite parcuri care au
anumite locuri amenajate, unde oricine poate merge si o poate face pe
oratorul, spunand tot cei trece prin cap, fara a deranja pe
cineva.
In opinia mea, liderii sindicali din invatamantul din
Romania, sunt astfel de "oratori" de teapa celor de care am amintit mai sus,
dar care traiesc destul de bine din cotizatia platita de
profesori.
e. In ciuda celor aratate
mai sus, munca de profesor este o munca foarte stresanta, mai ales pentru
profesorii cu mentalitate a la d-ra Cucu, de care, din pacate, invatamantul
romanesc nu duce lipsa.
De la Dumnezeu este
lasat ca o femeie sa devina cu adevarat implinita atunci cand devine mama,
iar cand, din diferite motive obiective sau subiective, un cadru didactic
ajunge fata batrana, in proportie de 80%, aceste persoane au comportamentul
d-rei Cucu, pe care Mihail Sebastian il prezinta foarte
bine.
Acum doi, ani la liceul unde am fost
amgajat si eu cu jumatate de norma didactica, preda limba franceza o astfel de
domnisoara batrana, iar ceea ce-mi spuneau niste elevi de clasa a XII-a ca-i
faceau la ora de franceza (si nu cred ca se laudau) era ceva de "cascadorii
rasului".
2. Daca Ion Creanga, Barbu
Stefanescu Delavrancea si Mihail Sebestian au descris in opera lor
comportamentul unor profesori, in cele ce urmeaza am sa relatez si eu cateva
aspecte concrete, traite de mine, privind comportamentul unor
profesori.
a. Deoarece am considerat
NENEGOCIABILA ingineria finaciara de la CUP Focsani prin care, incepand cu
anul 2000, s-a calculat gresit pretul mc de apa vandut focsanenilor, dupa
ce Justitia subordonata Sistemului din Provincia Europeana Vrancea mi-a
desfacut contractul de munca DISCIPLINAR de la ENET prin decizia 619/2006 a
Curtii de Apel Galati pe motiv ca mi-am permis sa gandesc, datorita mitului
Oprisan, 4(patru) ani am trait din munca de salahor.
Citind in ziar ca Liceul Pedagocic Focsani scoate la concurs un post de
paznic pe perioada determinata, ma inscriu si eu la concurs si castig
detasat concursul in fata contracandidatului meu.
Cum eu, stiindu-ma "dalmatian", am mers la inspectorul sef al IPJ
Vrancea, dl. Sandel Doaga, pe care il cunosteam personal deoarece am fost
coleg cu sotia Domniei Sale la IRE Focsani, ca sa obtin o adeverinta
provizorie pentru a putea fi paznic, explicandu-i totodata ca, din functia
de "paznic" la liceul Pedagogic Focsani, nu vreau sa fac necazuri nici
conducerii liceului, nici mie.
Dl. Sandel Doaga mi-a spus ca, atat cat
va fi el seful Politiei Vrancea, nu voi avea parte de nici un fel de provocare
si nici nu mi se va intampla nimic.
Desi anumite barfe
au spus ca ar fi fost o interventie la dl Sanel Doaga privind niste controale
mai amanuntite privindu-l pe paznicul Liceului Pedagogic Focsani, Ulise Grosu,
acest lucru nu s-a concretizat si in practica, deoarece dl. Sandel Doaga
si-a respectat intocmai cuvantul data fata de mine.
In aceste conditii, s-a apelat la serviciile politrucei Carmina
Corbeanu care, in acea perioada, era director la Liceul Pedagogic Focsani din
partea PNT-cd Vrancea.
Cu cativa ani inainte de a fi numita politic
director la Liceul Pedagogic, politruca Carmina Corbeanu fusese inspector
general adjunct din partea PD Vrancea.
Respectand intocmai
dispozitia primita, politruca Corbeau Carmina impreuna cu celebara Paulina
Roscan l-au pontat o zi pe paznicul pe care il inlocuisem eu si care venise
sa-si faca lichidarea si asa mi-a fost intrerupt legal contractul de munca
pe perioada determinata, pe care-l aveam incheiat cu Liceul Pedagogic, inainte
de termen.
Eu am aflat ulterior de aceasta
josnicie a politrucei Carmina Corbeanu si doctoresei Paulina Roscan si, sincer
sa fiu, am vrut sa-i platesc pentru aceasta "doctoresei" Paulina Roscan,
dar nu am avut cu cine.
As fi putut colabora cu inspectorul general
adjunct al ISJ Vrancea, T Gogancea, care era in divergenta cu d-na Paulina
Roscan, dar acesta fiind mult prea profesor, am considerat ca este mai bine
sa "las un lup mancat de oaie".
b.
Gradinita 16 Focsani a scos la concurs postul de administrator, concurs la
care m-am inscris si eu, dar surpriza a venit din partea d-nei Micsunica Baciu
care, prin reprezentanta Primariei Focsani in comisia de examinare pentru
postul de administrator la Gradinta 16-Focsani, a anulat concursul in ziua
concursului pe motiv ca bibliografia pentru concurs nu a fost una
corecta.
Intr-o discutie avuta cu d-na
Micsunica Baciu, ocazie cu care i-am solicitat sa-mi spuna de ce nu a fost
buna bibliografia data pentru sustinerea examenului de administrator la
Gradinita 16 Focsani, nu prea a avut ce sa-mi spuna, decat
ca...
Legat de acest concurs, imi amintesc
ca, atunci, inspector general adjunct la ISJ Vrancea era contaranul meu, prof.
Emil Onea si care a vrut sa-mi puna si el o pila la d-na Doina Grigoriu,
reprezentanta ISJ Vrancea in comisia de examinare pentru postul de
administrator la Gradinita 16 Focsani.
Ofensata de pila prieteneasca pe
care a vrut sa mi-o puna inspectorul general adjunct, Emil Onea, d-na Doina
Grigoriu a "sters pe jos" cu profesorasul Emil Onea.
Copilarind impreuna cu prof. Emil Onea,
casele parintilor nostri fiind la circa 150 m una de alta, nu cred ca sunt
deloc subiectiv cand spun ca acesta a pus mult suflet in munca lui de profesor
de informatica, avand si rezultate remarcabile in acest sens.
In aceste
conditii, adesea, cand ma intalnesc cu prof. Emil Onea, nu pot sa nu-l intreb
cum este posibil ca d-na Paulina Roscan, care a facut facultatea de
informatica la 40 de ani, sa obtina si titlul stiintific de doctor (tema
lucrarii de doctorat a d-nei Roscan se pare ca ar fi fost "Automatizari masini
grele", iar daca este asa, eu sunt convins ca d-na Roscan nu a vazut in viata
ei cum arata o masina grea. Eu nu cred ca d-na Roscan stie sa faca diferenta
intre o masina grea si o "masina insarcinata"), iar el sa ramana un simplu
profesoras ?
c. Dupa ce PDL Vrancea a
dispus internarea mea fortata la Psihiatrie deoarece mi-am permis sa-i
deranjez pe parlamentarii PDL de Vrancea, Sorina Placinta si Razvan Mustea, cu
o petitie in care am ridicat probleme de interes public ale focsanenilor pe
care ii reprezentau in Parlament, acelasi PDL Vrancea a dispus ca eu sa nu
mai pot obtine nici macar un post de profesor suplinitor in invatamantul
vrancean.
Desi eu aveam o relatie amicala cu
persoanele aflate la conducerea ISJ Vrancea, acestea au respectat intocmai
dispozitia politica primita, cu exceptia d-nei inspector genarl adjunct,
Maria Lupu, care si-a permis sa "miste putin in front", dar fara nici un
rezultat.
Modul in care a fost demisa d-na
prof. Maria Lupu din functia de inspector general adjunct spune multe
despre micimea ca oameni a PDL-istilor care atunci se ocupau de soarta
invatamantului din Tara Vrancei.
Faptul ca
d-na prof. Janet Popoiu, care in perioada in care era directorul Casei
Corpului Didactic conducea cu o mana forte si CA a ISJ Vrancea din pozitia de
membru, spune acum ca nu a stiut nimic despre dispozitia politica a PDL
Vrancea ca eu sa nu mai pot ocupa un post de profesor suplinitor in anul
scolar 2011-2012, ma amuza.
Deoarece in
cursul lunii noiembrie 2011 a revenit in functia de inspector general la ISJ
Vrancea dl. prof Iordache Bostan, i-am amintit acestuia de promisiunea pe
care mi-a facut-o privind faptul ca, in ceea ce priveste persoana mea, "nu mai
respecta dispozitii politice", iar acesta si-a respectat intocmai cuvantul
dat.
Pentru faptul ca in anul scolar
2011-2012 am avut jumatate de norma didactica impotriva dispozitiei politice a
PDL Vrancea, am avut parte de o balacarea pe cinste facuta de diversi
postaci prin rubrica de comentarii la articole de presa publicate de editiile
electronice ale ziarelor mioritice de Vrancea, unde faceam si eu
comentarii.
d. In anul 2011, la
coducerea Liceului Marasesti, unde am debutat ca profesor in anul 2010, a fost
numita politic, cu complicitatea viceprimarului PD de atunci al orasului
Marasesti, actualmente primar PNL al orasului Marasesti, politruca Silvia
Oancia.
Avand si prieteni, nu numai dusmani,
vorba unei celebre manele, s-a intervenit si la politruca Silvia Oancia
pentru a-mi da niste ore, dar aceasta a dovedit a respecta intocmai dispozitia
politica primita de la PDL Vrancea.
In opinia
mea, Liceul Marasesti a rezistat in perioada postdecembrista datorita
sufletului pe care l-a pus prof. Stefan Mocanu, care a fost multi ani
directorul acestui liceu.
Adevaratul caracter
al politrucei Silvia Oancia rezulta din faptul ca principala ei grija, dupa ce
a ajuns director, a fost sa-l streseze continuu pe prof. Stefan Mocanu, cu
consecinte deloc placute pentru acesta.
In
urma cu un an, un articol publicat de presa locala a facut vorbire despre o
paruiala dintre doua mame de copii ai Liceului din Marasesti, paruiala care
s-ar fi desfasurat in incinta Liceului Marasesti.
In comentariul facut de mine la respectivul articol, am fost in
dezacord cu autorul articolului, care a spus ca elevii Liceului Marasesti ar
fi in majoritate tigani (rromi) si nici nu am considrat vinovata conducerea
Liceului Marasesti ca cele doua pirande s-au paruit in incinta Liceului
Marasesti, dar am amitit ceva si despre directoreasa politruca Sivia
Oancia.
Imi amintesc ca printre comentariile
de la respectivul articol era si unul unde se spunea ca "desi directorea
Silvia Oancia are coada batrana, are fusta scurta", comentariu care nu mi-a
apartinut.
Anul acesta, incercand sa o mai
fac pe profesorul, o anumita persoana mi-a recomandat sa merg la Liceul
Marasesti, unde erau niste ore neocupate, lucru pe care l-am si
facut.
Cand m-a vazut, politruca Silvia
Oancia, care stia ca am sa vin sa vorbesc cu ea, m-a asteptat ca "pe o paine
calda", iar prima intrebare pe care mi-a pus-o a fost : "Ce ai avut cu fusta
mea ?"
La inceput am fost total naucit de
intrebare, dar ulterior mi-am amintit de comentariul de mai sus.
Degeaba am incercat eu sa-i explic politrucei Silvia Oancia ca eu imi semnez
cu nume si prenume orice comentariu pe care il fac, asumandu-mi ceea ce spun,
dar comentariul legat de fusta ei nu-mi apartine.
Este adevarat ca la acuzatia prin care mi s-a spus "ca chiar daca nu ai
facut comentariul, l-ai provocat", m-a bufnit rasul, aspect care a
deranjata-o si mai tare pe politruca directoreasa Silvia Oancia, incat a
inceput sa-si piarda controlul, conditie in care am parasit
incaperea.
Oricum, "fusta" directoresei
Silvia Oancia mi-a adus aminte de inscenarea cu "atentatul la linistea
caminului unei portarese", prin care s-a vrut desfacerea contractului meu
de munca de la IRE Focsani, dar mai ales de scena cu o consiliera a d-lui
Marian Oprisan, care, fiind "imbracata mai mult dezbracata", a inceput sa se
dea cu "fundul de pamant" in holul CJ Vrancea, deoarece nu am vrut sa-i spun
Domniei Sale ceea ce as fi vrut sa vorbesc cu d-na Raluca
Dan.
De altfel, eu am mai spus si cu alte
ocazii ca il invidiez pe dl. Marian Oprisan pentru "bunaciunile" din jurul
Domniei Sale, iar consiliera de care am amitit anterior ar putea fi una
dintre acestea.
Avand in vedere ca
economia de piata se bazeaza si pe motivatia muncii, iar o parte dintre
factorii obiectivi ai motivatiei muncii sunt:
-
un loc de munca sigur;
- remuneratie
buna;
- recunoasterea muncii
prestate;
- un bun climat de
munca;
- protectie a muncii
adecvata;
- bune posibilitati de
promovare,
intrebarea care se pune este
:
In conditiile in care salariul meu de
profesor este mai mic decat sporul de "gagica"(haine si hrana) al angajatilor
CJ Vrancea, care dintre motivatiile amintite mai sus ii poate stimula pe
tineri sa devina profesori ?
Este stiut ca
unul dintre cei mai vechi inspectori din ISJ Vrancea este prof. Ion Ionascu,
cu care am fost coleg de liceu si care, intr-o discutie avuta cu mine, era
revoltat ca in anumite cometarii la articole de presa postacii spuneau ca
"este inspector comunist".
Cu cateva saptamani in urma, trecand pe la
ISJ Vrancea, am trecut si pe la inspectorul Ion Ionascu pentru a-l saluta si,
cand l-am vazut cat de preocupat era in realizarea unor situatii, l-am
intrebat :
- "Cum iti explici, Ioane, ca
TORTIONARUL Visinescu care a distrus la Ramnicu Sarat o parte dintre reperele
morale ale poporului roman din perioada interbelica are o pensie de 6100
lei/luna si prof. dr. Al. Pesamosca, care a fost Dumnezeul copiilor din
Romania, a avut o pensie de 1000 lei/luna ?"
La o astfel de intrebare, fostul meu coleg de liceu nu a stiut ce sa-mi
raspunda, conditie in care am continuat :
Iti
amintesti de celebrele mitinguri postdecembriste ale muncitorilor de la IMG
Bucuresti, unde se striga "Noi muncim, nu gandim"?
Cum nici la
aceasta intrebare nu prea am primit un raspuns clar, am concluzionat ca
munca lui respecta intocmai sloganul muncitorilor de la IMG Bucuresti din anul
1990, conditie in care apelativul de "inspector comunist" i se potriveste. Cum
nici la concluzia mea inspectorul Ion Ionascu nu a avut replica,
singurul lucru pe care l-a putut face a fost sa
zambeasca.
In conditiile in care
:
a. Munca de profesor este NEMOTIVATA ;
b.
"Democratia originala" a prins foarte bine la elevi, iar daca in calitate de
profesor nu ai "scoala lumii" si elevii ti-au gasit "veriga slaba", stresul
trait de astfel de profesori la ore, este unul foarte mare;
c.
Romania nu mai are REPERE MORALE,
- o mare parte dintre elevii romani NU sunt MOTIVATI sa
invete, profesorii vor continua sa fie subiect de stiri "picante", iar
despre invatamant, in ansamblul lui, se va continua sa se "bata aceeasi apa in
piua" ca si pana acum, pentru a se obtine "unt".
Daca avem in vedere ca din
Anglia au fost dusi, cu ani in urma, in Australia toti puscariasii si
prostituatele si, cu toate acestea, Australia este azi un stat (continent)
civilizat, eu cred in maxima mea mioritica, "Asa cum capra desteapta
ciobanul, asa si foamea si frigul ii vor destepta pe focsaneni", este posibil
sa se aplice si in invatamantul romanesc.
20.10.2013
Ulise Grosu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu